Deze discipline wordt verschoten op de Int. Pistoolschijf 25/50 mtr. en het schietprogramma bestaat uit 12 series van 5 schoten vooraf gegaan door onbeperkt proefschoten, echter binnen de gestelde schiettijd.
De schijven worden gewoonlijk door de schutter gewisseld.
De schietafstand is 50 meter.

N.B.: Bij AK en/of DK ontvangt de schutter  7 wedstrijdschijven ( 10 schoten op een schijf)

De discipline Vrij Pistool wordt verschoten met speciaal vrij pistool van het kal. .22 (5,6 mm).
Het bedoelde wapen heeft een speciale kolf welke als een klem/handschoen om de hand heen sluit.
Het wapen bezit geen patroonhouder en moet per schot geladen worden.
Zowel de trekkerdruk als afmetingen zijn vrij
Het is ook toegestaan deze wedstrijd te verschieten met een standaard wapen van het kal. .22 (5,6 mm), echter het wapen moet dan wel schot voor schot geladen worden.

Alvorens aan de wedstrijd te beginnen krijgt de schut(s)ter de gelegenheid de schietbaan te betreden om zijn/haar uitrusting uit te pakken en gereed te leggen. Wanneer dit (op indicatie van de baancommandant) is gebeurd krijgt de schut(s)ter 10 minuten de tijd om zich voor te bereiden op de wedstrijd.

De schutter heeft 2 uur de tijd om 60 schoten en een onbeperkt aantal proefschoten vooraf te lossen.