Er bestaat een verscheidenheid aan kalibers voor de groot kaliber pistool of revolver discipline.
Vrijwel alle wapens met een zwaarder kaliber dan .22 long rifle, wordt groot kaliber of zwaar kaliber genoemd.
Het zijn vrijwel altijd militaire wapens of daarvan afgeleiden.
De discipline Meesterkaart Zwaar kaliber bestaat uit 40 wedstrijdschoten op een afstand van 25 meter.
De wedstrijdschoten worden afgevuurd in acht series van 5 schoten.
De tijd voor elke serie is vijf minuten.
Dit is de meest gebruikelijke discipline.

Het onderdeel Militair Pistool bestaat uit 24 wedstrijdschoten, verdeeld over 4 oefeningen van 6 schoten. De eerste oefening bestaat uit 6 schoten, afstand 25 meter in 3 minuten in de staande houding.
De tweede oefening bestaat uit een snelvuurserie van 6 schoten, afstand 20 meter in 15 seconden in de staande houding.
De derde oefening bestaat uit vuurverdelen van 6 schoten op 2 schijven, afstand 20 meter in 12 seconden in knielende houding met maximaal 3 schoten per schijf.
De vierde oefening bestaat uit vuurverdelen van 6 schoten op 3 schrijven, afstand 15 meter in 9 seconden in de staande houding met maximaal 2 schoten per schijf.