Een steeds groeiend aantal leden van E&L is zeer fanatiek bezig met actionshooting en dan met name de 'steel plates' variant. Bij dit type wedstrijden is het de bedoeling om een bepaald aantal stalen doelen (plates) zo snel mogelijk om te schieten. Landelijk worden er per jaar zo'n 20 wedstrijden georganiseerd onder toezicht van de ASN (Action Shooting Nederland) . Deze organisatie coördineert de landelijke wedstrijden, houdt de competitie uitslagen bij en verzorgt ook de daarbij behorende prijsuitreiking.

Er zijn 4 categorieën bij het staal schieten, Pistool Open/Standaard en Revolver Open/Standaard. Bij de zgn. open klasses is het gebruik van een kijker en een compensator toegestaan. Hieronder een populair wapen die voor het steel plate schieten gebruikt wordt:

Tanfoglio 9 mm

Op de foto hierboven staan ook tasjes waar de magazijnen in zitten. Deze worden aan een riem bevestigd en ze hangen voor de buik van de schutter.

Tijdens een wedstrijd is het vaak verplicht om minstens één maal een magazijnwissel te maken. Bij onze schietvereniging wordt zeer nadrukkelijk getraind op deze magazijnwissels. Bij een goed uitgevoerde magazijnwissel bij een pistool is de de tijd tussen de schoten ongeveer 1.5 seconden. In deze tijd wordt het magazijn dat in het wapen zit er uit gehaald, men pakt een nieuw magazijn uit het magazijntasje en plaatst dit in het pistool, het pistool komt weer omhoog, men mikt weer en en dan valt het volgende schot. Dit gaat zo snel dat de tijd tussen de twee schoten dus ongeveer 1.5 seconden is.

Bij een revolver gaat het wat minder snel, hier hebben we ook geen magazijnen maar 'jetloaders'. In deze jetloaders kunnen 6 patronen geklemd wordt die loslaten wanneer men de patronen in de trommel van de revolver drukt. Wanneer men bij een revolver een wissel maakt moet men eerst de trommel openen, vervolgens de lege hulzen uit de trommel schudden, een jetloader uit een tasje pakken en deze in de trommel drukken. Daarna moet de trommel weer dichtgedrukt worden en kan men het schieten hervatten. Een sneller revolverwissel wordt gedaan in ongeveer 2.5 seconden.